onsdag den 23. juli 2014

Kære Martin...

Kære Martin



Det er lang tid siden og jeg burde egentlig indlede med at spørge dig hvordan det går. I stedet vil jeg citere en af mine yndlings flyers (vidst nok fra et show med Night Fever, hollandske Gewapend Beton og The War Goes On, anno 2011):

"Få hovedet ud af røven og kom til hardcore!".

Og in deed! Få hovedet ud af Vestegnen eller det andet hoved ud af køddåsen eller hvor fanden du henholdsvis holder de to ting! Du er savnet til shows og jeg er meget muligt en dårlig kammerat, en provokerende brandert og en evigt urimeligt bøvet narrøv men fanden gal'me nej om jeg vil være så dårlig en ven at jeg vil se til mens venner misser Københavns vilde shows - jeg taler her, helt specifikt om den forgangne torsdags hardcore orgie i Dödsmaskinen.



Line-uppet bestod af lokale Halshug, tyske PISS samt de to norske, halvvejs SXE bands Urbanoia og Blood Suckers. Jeg sÃ¥ de to norske bands pÃ¥ Bryggerfest for en uge eller to siden (tidløsheden regerer i øltÃ¥gernes domæne) og sidstnævnte blæste benene væk under mig med samme kraft som en fucking landmine pÃ¥ en fodboldbane i CAR! Min umiddelbare reaktion var at give K-Town scenen et verbalt nakkeskud, som var hun en anden narkoskøge i det 3. Rige, fra mit vandrehjem i Aarhus - sÃ¥ spritstiv som man kan være klokken 4 om morgenen efter en heftig weekend i selskab med de mest afstumpende slum-rockere fra hhv. Helsingør og Aarhus – samt og Aarhus' nok mest habile bartender (han serverede en pinã colada der kunne fÃ¥ John Joseph med pÃ¥ øl-vognen!). Fantastisk weekend – men det er en anden historie.



Plakat af Anna Sofie. Hun har vidst et portfolio på knivknep.dk/
Tilbage til torsdag den 17. Juli. Som afholds-/sportsmand kan jeg udmærket forstÃ¥ hvis du finder et kasket-core show i et zyklon-B bad mere tiltrækkende end Ungerens tætrygende skare af punk-bærme. Men denne aften var ”In my eyes”-argumentet desværre ugyldigt da den gode den gode Alejandro havde udkæmpet – og vundet – en brag kamp ved mandagsmøderne for at sikre en røgfri Dödsmaskine, denne aften (vidst grundet røgallergi blandt et medlem af aftenens bands). Dette medførte imidlertid at Ungerens alkoholiserede gæster hang ud og pulsede hjemmekrøl i gÃ¥rden mellem bands – hvilket til gengæld gav nogle gevaldige træk i baren nÃ¥r alle 60-70 gæster, bands og aktivister skulle købe øl under showsene. Holy Hell! Man kunne knapt nok nÃ¥ at fylde Høkere i køleren før de var revet væk; man stillede sin øl pÃ¥ disken og den forsvandt mens man slyngede nervegift over disken til ti-tyve gæster, der alle absolut insisterede pÃ¥ at betale med sedler – allerhelst 100-200 kroner og vidst en enkelt plovmand, hvis jeg husker korrekt (jeg jublede alle 5 gange jeg modtog LIGE penge) – mens min med-bartenderinde holdt smøgpause. Vi snakker om et ølsalg der vidst svarede til to kasser Høkere plus en halv kasse Hancock Guld under hvert optrædende band – og det løse (Fritz, Sports Cola og de der Ale no. 16 som metal-hipstere/Vice skribenter vidst var meget glade for).

Publikum var for øvrigt en eksotisk blanding af lokale røvhuller vi begge to er rendt ind utallige gange samt udenlandske, sortklædte back-packers fra Europa og muligvis Staterne. Jeg bed denne aften især mærke ved en gut iført stramme sorte jeans, Discharge t-shirt samt krykke og fod i gips og derudover lignede noget fra Bad Brains i midt-80erne; langt sort skæg, anorektiske dreadlock i skulderlængde og fejlfri amerikansk dialekt, der introducerede sig med navnet Ali og en kung-fu koordineret, flydende kommentar ”Aaah, so you are the one who will be distributing beers to us while creaturs! You serve an important cause, my good man – delivers a vital service!”. Fantastisk personage!

Jeg hilste ogsÃ¥ pÃ¥ Tobias fra Brudte Løfter, der nasalt snerrende og lettere bittert købte en øl med ordende ”Nåååh... Slambert...” (i hans stemmeføring kunne jeg høre at han smagte pÃ¥ navnet som var det arsenik-bittert) ”...nu skal vi høre noget god. Norsk. Hardcore” (tydeligvis bitter over det lort jeg fyrede af efter min Aarhus tur – Dalle fra CC erklærede med et stort sarkasmesort grin at ”Ja, vi er jo alle sammen en flok fallerede junkier!” mens Jens Franco og jeg hhv. jokende afventede og frygtede hvornÃ¥r jeg blev korsfæstet bag trommesættet i K-Town scenens hellige navn).


Urbanioa i deres tour-limo. Elite hardcore fra Oslo! - foto bøffet fra Facebook og skudt af AK Traaen


Bandwise blev der lagt ud med Urbanioa der svingede hækketrimmeren og viste Döderen hvordan den hardcore ged skulle parteres (shout-out til Jens Franco for den formulering, haha) med knastør, norskklingende hardcore (som Svart Framtid) med et skud pissearrig Negative Approach mens deres lavstammede forsanger tonsede skringene arrigt snerrede rundt. Samme mand formåede på årets Bryggerfest at tæske en knytnæve i brystet af mig så jeg;

  1. Mistede pusten og balancen, og
  2. Hamrede ryggen ind i en betonsøjle – hvilket medførte at mine lunger fik tæsk af min rygsøjle OG mine ribben samtidig.

Gode mennesker, som du kan høre på det hele!


Det næste outfit var tyske tremands (eller tomands, one-dames) outfit PISS.

De leverede en omgang kaotisk, knivkneppet smadder-hardcore med en jernstolpe tæske gennem kraniet mens de skreg deres sange på skift. Jeg er nærmest overbevist om at deres inspiration blev gravet op fra en fugtig Berliner kælder der fungerede som meth-bule og hvor der udelukkende spillede japansk shit som Kriegshög og Think Again. Deres show var mildest talt totalt knast (for ikke at sige totalskadet) og fik punkerne til at svinge med krykkerne, så at sige. Fantastisk!



Folk der missede Halshug på vej hjem for at sparke sig selv over skinnebenene...
PISS blev efterfulgt af Halshug om end jeg havde svært ved at forene mig med at det var dem – de havde for helvede mere bund end en fucking tramperfest pÃ¥ Lolland (dog uden de degenererede, kvalmefremkaldende kneppe-rytmer der normalt er kendetegnet for SÃ… tung musik – ps: Sun O))) gÃ¥ hjem!) Derudover var showet psykotisk sort og lød som knogleknusende atom-bombe fetischisme, der buldrede hÃ¥rdere og var mere overkill end Guernica bombardementet – med catchy tromme-fills ind imellem alt imens bandet stod og lignede tre kortklippede Ivy League drenge pÃ¥ bÃ¥dferie – med nogle flere tusser. Og sÃ¥ den bund der var i det... Unholy fuck! ALT flød sammen i en indvoldsgrumset flod af gru, død, tortur og skrigende vokal og en bas som taktisk atom-holocaust. De leverede utvivlsomt et show pÃ¥ niveau med hvad bands som Nomad, Sickoids, Infernöh har eksekveret i den store sal – bare i en napalmkogende Dödsmaskine. Det var nærmest Ã¥rets must-see koncert for alle seriøse folk!


Blood Suckers - lyden er en Boston kædesavsmassakre!

Aftenens sidste band var Blood Suckers der leverede heftig, Boston HC og Poison Idea-inspireret hardcore med undertoner af Void. Ekstremt intenst! Selv deres langsomme numre havde en perfid intensitet over sig, en vibe af voldsberedt psykotisk arrigskab der virkelige trak tænder ud og mest af alt lød om snuff-orienteret meditation. Det var en fucking Boston kædesavsmassakre i K-town, mand! Ikke ét øje var tørt. De folk troede jeg var fyldt med lort da jeg afskrev K-Town scenen, efter at ha' set de her gutter in action, var ikke lang tid om at få øjnene op for hvad jeg mente!

Og nÃ¥h, ja... SÃ¥ spillede de et mere-end-perfekt eksekveret cover af Black Flags ”Depression”.

Du havde utvivlsomt været nede med lortet!



Resten af aftenen gik fremad mod en morgenfest med Ã¥rets nok bedste DJ-set, leveret af DJ Triple Chin (aka. Brudte Løfters guitarist). Han kom igennem ALT det gode – fra Minor Threat over motherfucking Rites of Spring, Ramones og Die Kreuzen. Jeg kan ikke huske om han spillede noget Siege, men jeg tror det næsten... Jeg havde det i hvert fald sÃ¥ fedt som hvis han spillede Siege. Uanset nukede han Döderen mens sprittede punkere holdt morgenfest med shout-along-kareoke, pogocirkel og det hele.

Jeg endte aftenen med at snakke med de der nordmænd der anbefalede mig at tjekke bands som Beton Hysteria og Head Cleaners ud før jeg røg mig skæv på en joint fra Anna Sofie (hende der havde lavet aftenens sygt svedige plakat! Cool dame!) og tog til Rødovre, totalt gennembanket.


Alex var i sit poetiske hjørne...
Men det var hvad jeg lavede Рog du missede Рsidste torsdag. S̴ h̴ber ellers det g̴r godt for dig

Klæbrige hilsner

Jonas Slambert



PS: Få hovedet ud af røven og kom til hardcore!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar