Toget
trækker ind i Esbjerg.
Stiger
ud på perronen, ud i mørket hvor menneskeflokke sivende driver væk
fra det hvæsende togskrog der i én dyb, dampende udånding tager
trykket af sig selv. Driver over perronen, gennem forhallen hvis
nikotingule klinkehav forsvinder bag mig som døren tungt og mut
glider i bag mig.
Og
her står jeg så ved indgagen til Esbjerg - der bevogtes af en
karseklippet scooter-rytter dorskt parkeret foran stationen, vågende
fra ryggen af sin forkrøblede plastikkrikke. Over for mig, tværs
over vejen øjner jeg en anoreksi-lemmet teenagepige, højgravidt
korsfæstet i egen ham af flintru brudflader lynende over hendes
kobbersort nubrede hud. Passende velkomst.
Skrider
skridtende til venstre, langs det bortkurvende banelegeme, passerer
et jerngitterhegn tæsket op om en monstrøs, gold mudderplads af
gråbrunt, lervådt søbe.
Et
sted i baghovedet simrer mantraet ”Losing all hope was freedom”.
Esbjerg må være den mest frie by i aften – om ikke andet fri fra
prestigeræset mange andre byer lider under....
Vågnede
radbrækket efter den syrende træthed slog mig ud og klinede mig op
at IC-togets novembermørkt aftenkolde vinduesrude i en bevidstløs
døs.
Hvor
længe sov jeg? Hvor var jeg nu? Havde jeg overhovedet forladt
Sjælland?
Forsøgte
at samle mig, døsigt stirrende rundt i kupéen,
der havde givet mig ro nok til at sygne ud af bevidsthed mens toget
gled gennem mørket, hævet over villabygder der som dansende
stjerner tavst gled forbi under banelegemet. Skred helt ud til
endestationen og så ud i nattemørket, ud i Esbjerg der føltes som
The End of The
Line,
for alting!
Og
her stod jeg sig midt i deroutens Ground Zero.
”Konfus?”
bræger jeg efter et par teenagere og guides mod en indgang nær en halfpipe.
Jeg kunne umuligt have gættet mig
til det. Her, midt ud af ingenting tårnende en kolonne kantede
bygninger sig pludseligt op af den sorte asfalt. Et hvidmalet skrog
zig-zaggende vægge i minimalistiske træk pyntet med kvadratiske
glasflader. Bauhaus. Totalt sjæleløst.Kravlede indenfor og blev mødt af en af showets bookere.
”Hey! De
andre er backstage! - Du kan bare gå derud!” hilser han mig med en velkommen invitation. Presse privilegier.
Jeg står
ved barens blanklakerede disk og føler at jeg lidt abrupt er brudt
ind i en hårdt sammentømret klike. Stemningen er udmærket men der
er noget ved deres alder der virker deprimerende – skæbner der
aldrig slap væk og som, langsomt men sikkert, er ved at affinde sig
med livet i Esbjerg. Så jeg smyger mig om backstage – og mødes af
roadie, Commie Cowboys og halvdelen af Brudte Løfter samlet i et
sofamøblement i det lyse lokale. De slår halvdødt mave med et spil
Trivial Pusuit. Rock'n'roll,
eh?
Mellem dem
står et sofabord linet op med frisk frugt bugnende i en glasskål,
sort kaffe dampende varmt forseglet i to termokander og vigtigere
endnu:
En flaske
frisk Fernet Branca som supplement til lokalets køleskab proppet med
øl&vand. Som aftenen skrider frem fyldes køleren jævnligt op
med nye Tuborg.
Der spares
sgu ikke på noget!
En booker
passerer os og tjekker ølsituationen. Tjekker, lidt overordnet, om
alt er ok.
”Hvor
mange betalende gæster er der kommet?” bliver det slynget ud.
”Altså...
Ud over ham?” grines det supplerende med en fingerspids rettet mod
Deres Mand i marken.
”Fire...”
lyder svaret tørt fra bookeren ”Men jeg tror snart I skal gå
på... Det er noget med lydniveauet” svarer han, lidt søgende.
”LYDNIVEAUET?!”
snerrer Kasper ”Jeg troede det var et SPILLESTED!” hvæser han
halvarrigt.
Han svares
med et tomt blik og en lettere opgivende mine – bookerne er bundet
på begge hænder.
Et sted, i
et mørkt kælderlokale, sidder en kommunalansat bureaukrat, skjorten
boret dybt ned i ridebukserne, de blankpolerede støvler i knæhøjde
rastløst klakkende i gulvet som han utålmodigt stirrer på
telefonen, afventende et opkald:
”Jaaaaøh,
deeet fra stationen" lyder det træt i røret.
"Vi
har haft en... sånnen... Støjklage, du ved... Ned fra de der
langhårede ved øøøh... Kåång-fus. Men de virkede jo meget
tilforladelige..." fortsætter den pædagogisk tålmodige røst.
Ordren
tikker ind
"Jow,
mennøøøh... Er det ik' at overgøre det en smule? … Nej men...
Ok! Ja... Jo. Javel!”
Før
morgenen gryr ville stedet være ribbet helt ned til kobberet i
væggene – nedlagt af hensyn til naboerne. De unge kunne jo
tydeligvis ikke administrere den hårdt prøvede tillid kommunen
havde tildelt dem. Så Konfus må lukkes. For stedse.
Men
tilbage til virkeligheden.
Frygt,
lede og brudte løfter
Aftenen
lover bestemt ikke godt – til trods for den enorme gæstfrihed man
mødes med. Publikum bestod nogenlunde 50/50 af lokale aktivister, to
betalende gæster – og af Commie Cowboys og Deres mand i felten.
Tidligere
stod jeg i baren mens min fadøl blev skænket. I døren fanger jeg
glimt diskussion mellem en spinkel men meget bestemt kvinde og et
dusin gheddo-kidz (eller hvad fanden PC-ordet nu er for de børn af
immigranter fra det Mellemste Østen, hooked på 3. rangs gangsta
rap, bøvet hustler-attitude og tøj der SKRIGER slum-prestige). Jeg
sippede det tynde lag skum af øllet og overhørte brudstykker af en
samtale. Uden at gå i dybden forestiller jeg mig at den kan opridses
sådan her:
Drengene
ville gerne ind – du ved bar' tjek det uuud... Se hvad der sker, du
ved! Lige hæng' lidt – måske spille lidt bordtennis. Ideen med
entré havde de vidst ikke så meget til overs for – de virkede
langt fra ivrige efter at betale. Jeg forlod baren med en vag
hovedrysten og en kold øl i hånden – og så ikke mere til
drengene den aften.
Esbjerg
for Helvede!
Men hvorom
alting er så går aftenens show altså i gang i en kold atmosfære
af frygt, lede. Det befolkningsmæssigt afpillede (i mangel på
stærkere ord) lokale, brandgodkendt til 86 mennesker hvis jeg husker
rigtigt, ligner med sit bulemiske publikum en spontankoncert stakket
på benene inden for den sidste halve time. Caféborde i brysthøjde
står prakket sammen i en klynge nær ydervæggens vinduer. Et sted,
5-6 meter væk fra scenen, bagerst i lokalet, står lydmanden gemt
væk og scenen selv virker så velholdt at man skulle tro den var
uindviet. Jeg kan mærke en klam klo flænsende krybe op af min ryg
mens golde læber støvet hvæser mig i øret:
”God
kultur er ren kultur! Rene rammer er trygge rammer! Sterilt og rent
er rart!” Ved Lucifer! Jarlovs ånd hjemsøger stedet... Hvor er
mit uhellige vievand?!
Det er
vidst underordnet – for i det skarpe scenelys går eksorcismen i
gang, ledet af Brudte Løfter.
Hvis
setuppet lover dårligt, skal jeg da lige love for at Brudte Løfter
er et passende navn til første bandets præstation:
De rammer
salen som en springskalle der gir' Esbjerg så hatten passer. De
tonser som altid derudaf, fuld hammer på, karismatisk levende scene
energi – leveret fra især bandet altid dynamiske duo udgjort af
guitarist og forsanger – sidstnævnte begynder at lave pull-ups i
en bærende bjælke over scenen da breaksene bliver for lange for
ham.
To
teenageknejte tonser fjollet rundt i kejtet pogo mens en kameramand
konstant møver sig frem mod bandet mens han med sin enorme
spejlreflekslinse stukket i synet af bandet forsøger at DOKUMENTERE
hvad der sker. Han får utvivlsomt gode billeder med dét show der
leveres - men at se hans ryg, med kameralinsen jaget i snotten på de
optrædende virker sgu lidt tragi-komisk.
Jeg har
efterhånden set Brudte Løfter en god del gange. Jeg kan ikke huske
hvor mange præcis. Missede jeg egentlig deres show under K-Town Fest
2012, den regnvåde søndag i Dödsmaskinens klamme atmosfære, der
stank af våd cruster og tung nikotin?
Husker
bestemt at jeg kørte en smadret flaske over halsen da de varmede op
for Zero Boys, smadret af alkohol og en hårdkogt depression. (har
stadig en arrest et sted på halsen).
Under KBH
Fest 2013, så jeg dem vende hjem til København som en flok sejrrige
krigsguder, efter en smadret Europa-tour ("Du fik aldrig nok
søvn, du var hele tiden on the road - det ENESTE du KUNNE
gøre var at blive VED med at spille", husker jeg at have
overhørt guitaristen sige) - og brænde så hårdt igennem at det
var vanvittigt! Trommerne tæskede som altid febrilsk igennem, Tobias
(guitarist) svævede i nærmest umenneskeligt tilbagelænede positure
(90 graders perfekt vinkel mellem ryg og lår) – selv bassisten
virkede ekstra levende – mens forsangerens muskelspændte legeme i
det marmorblege genskær, lynende over kroppens blanke svedfilm, mest
af alt lignede en af Olympens marmorguder der tilfældigvis gæstede
menneskeheden.
Og
Ungerens 5års fødselsdag... Showet var så afslappet – dog så
hårdtslående – leveret, at der kun kan have været tale om ren og
skær territorial afpisning fra bandets side.
Alligevel
er der noget over dem i aften...
Et så
affolket lokale burde virke demotiverende – men præstationen
fejler ikke noget. Hårdtslående, hyperaktiv, knobrækkende,
tandflækkende hardcore der giver en gedin musikalsk røvfuld til
alle tilstedeværende som altid – selv om rammerne giver ikke
lejlighed til det ekstraordinære.
Men
energien... Den underliggende energi, dynamikken, det kropslige
sceneshow. Det virker ærligt følt, ukontrollabelt, råt, impulsivt
– pulserende hjerteblod.
Her er
tale om et instinktivt højt niveau – muligvis indterpet men højest
sandsynligt også resultatet af en art naturlig karisma. Uden at
skulle gøre mig for klog på hvad der foregår ville jeg mene at den
slags er en sjældenhed.
Mange af
sangene leveres med en kant, der i aftenens kontekst virker som
nærmest beske dummeflade til byen. Eller rettere:
Til alle de idioter der ikke er mødt op i aften.
Til alle de idioter der ikke er mødt op i aften.
Jeg er
ikke sikker på om bookerne fanger refrænet eller temaet i ”Nederlag
på Nederlag på Nederlag” - men med deres sisyfos-bookeri burde
sangen nærmest svig som saltsyre i et kødsår.
Under
”Bedre End Dig” virker forsangeren nærmest harmt – og
smådrillende - udlangende efter publikum med bidende ord og
snerrende in-your-face attitude, hvilket måske virker en kende
berettiget. Brudte Løfter trod salt er prima hardcore – musik i
verdensklasse. Her står vi en flok forkølede gæster i mørket -
der får mere end fuld valuta for pengende – mens en flok dorske
aktivister ganske upåvirket af situationen søber rundt i eget
selskab i baren.
Men hey! I
det mindste fik var der nogen ildsjæle der bidragede til
lokalmiljøet – måske endda påvirkede to snottede teenageknægte
i den rigtige retning. Og dén sejr kan INGEN tage fra dem!
...og så
for øvrigt: Fåk resten af Esbjerg! Måtte byen kløjs i Vild Med
Dans!
”Jeg
går KUN i sort!”
Tobias
pakker merchboden sammen. Efter et kvartes intens kamp måtte han
droppe at sælge noget. En teenageknægt i sort, forvasket t-shirt,
sorte arbejdsbukser og en halv meter slasket hår spurgte efter en
t-shirt i sort.
”Desværre”
lød det venlige svar ”men hvid ER altså også en cool farve!”
”Ja for
helvede! Køb dén og et par hvide high-tops og så kører det!”
tilføjede jeg ”Eller klip den op og brug dem som backpatch!” Jeg
blev mødt af et forvirret blik.
Han vejede
en 7” mellem fingre. Havde ingen pladespiller – ville ikke købe.
”Den
blir' PENGE værd en dag, knægt!” forsikrede jeg ham ”FØRSTE
tryk, du! Brilliant måde at starte pladesamlingen på!” Han
tøvede.
Jeg er
ikke en af de mennesker der mener at folk selv er i stand til at
vurdere god kultur. Det hele ender som regel i udkogt hamburgerryg,
buræg, Jarlov, Vild med Dans og... UGH! Radio Nova... Nej du! De
skal påtvinges God Smag - helst efter foie gras-princippet!
”Du kan
for helvede også bare GI' bandet dine penge! De er FATTIGE
KUNSTNERE!” hvæsede jeg tørt. Tobias grinede hovedrystende af
situationen.
Knægten
kiggede igen på T-shirten, roste bandet. Cool band, cool tryk...
”Men jeg går KUN i sort!”
Jeg fik
lyst til at råbe af baren. Råbe efter Gorilla Angreb. Men de sætter
metalcore på.
Så
skrider om backstage til en kaskade af
Fernet shots. Commie Cowboys var oppe at køre. Hvorfor holde sig ædru?
Det
virkede som 40 års ørkenvandring siden jeg sidst så Commie
Cowboys. Jeg mærker shotsene gøre underværker – tror jeg ser
dobbelt... Eller er publikum vokset?
Omtrent et
dusin mennesker – udover bands – indtager koncertsalens mørke.
Bandet
sætter i gang. Gedin hardcore'n'roll der tæsker gang i en
knogleflækkende pit af tonsende kroppe. Dette er utvivlsomt aftenens
hovednavn – uanset om Dalle, forsangeren, i sin koldsvedigt
stakåndet snøvlen mellem numrene ligner halvanden overdose.
Publikum er halv-euforiske over showet som der fyres nye numre og
fnat-catchy klassikere af. Bandet er måske ikke i topform – men de
er fandengalme på hjemmebane!
Et af
deres nyere numre rammer mig som rimelig Motörhead præget, hvilket
er ganske underholdende.
Pitten
består nu af hele fem mand, der tæsker livet ud af hinanden. Dette
er bookernes finest moment – det øjeblik de har ventet på
siden de fik aftalen i land.
Driver ud
i baren efter øl – sørger for at holde den hermetisk lydtæt
forseglede dør HELT åben så folk får muligheden for at blive
mindet om at HEY! Der er et show i gang. Spotter en gut iført
raver-goth bukser. Han virker ligeglad med bandet. ”Nyd dit 1500
kroners modetrip” tænker jeg arrigt ”mens resten af os nyder for
70 kroners musik!”
Tilbage i
den mørke sal er guitaristen i gang med en sydende solo med instrumentet på nakken. Knægten
er jo den vildeste guitarist! Bestemt
bandets Es - især i aften.
Der kræves ekstranummer og en rock-medley starter med introen fra "Fortunate Son" der glider over i "Born to Be Wild" før de knalder afsted med "Short and Vicious" vidst nok?
Et ganske udmærket show der dog ikke rokker ved mit verdensbillede. Commie Cowboys er stadig en fest der tilfredsstiller alle.
Et ganske udmærket show der dog ikke rokker ved mit verdensbillede. Commie Cowboys er stadig en fest der tilfredsstiller alle.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar