fredag den 8. februar 2013

Plade reviews: "UNG, DUM & DESPERAT" + "PRIDE AND PREJUDICE"

Det er fredag! Jaaah!
Jeg har fået fingrene i to fede plader! JAAAAH!
Den første er:

BRUDTE LØFTER - UNG, DUM & DESPERAT 7"

Der er tale om en 7"er, der rummer fire rå tracks fra københavnske BRUDTE LØFTER, et nyere hardcore outfit der allerede virker til at have fået et godt fast følge af fans.

 



















7"eren lægger hårdt ud med nummeret Brænd & Fortryd, et ligetil hurtigt og hårdt nummer med en harm lyd og en lækker snert af ekko-vokal.
Det følges op af titelnummeret Ung, Dum & Desperat - der på den ene side virker en kende diffust i verset (hvilket lidt gør det til pladens mindst slagkraftige nummer) men på den anden side har den også pladens tungeste og mest catchy omkvæd.

På B-siden findes numre Ren Negl og Nederlag på Nederlag på Nederlag.
Førstnævntes halter - rent bogstaveligt - lidt, da der er lagt korte breaks ind i versene. Det gir' nummeret en lidt skæv lyd jeg ikke heeelt er hooked på... Dog er jeg vild med den vilde guitar lir, der er lagt på tracket!
Pladens sidste skærring, Nederlag på Nederlag på Nederlag, er et par musikalsk håndfaste flade, der får slået livets sure kendsgerninger på plads.

Alle pladens tekster er (som titlerne siger) på dansk - et sprog, der i sin stødbaserede, vokal-amputerede  substansløshed, er et sprog der er velegnet til hardcore.
...hvilket Brudte Løfter får slået fast med deres gadepoetiske, velstøbte og skarptskyende tekster, der leveres med harsk, konstaterende stemmeføring og rummer små, skarpe vendinger (som "Sisyfos har ikke haft det halvt så hårdt", haha).

Lydmæssigt trækker bandet den tidlige K-Town lyd:
Snottet, snøvlende og råt skramlende - men også ind-til-benet hårdtslående - start 80er hardcore, tilsat noget meget vredt og københavnsk.
Mine tanker blev henledt på bands om Asbest, Virgin Suicide og Amdi Petersens Armé, hvilket får Brudte Løfter til at virke ret lidt genkendelige.
Samtidig virker de også som rytmisk disciplenerede - og optagelserne er top notch hvilket gir' pladen et friskt og virilt udtryk.

7"eren varsler 2013 år, som et godt plade år på K-Town fronten - og Brudte Løfter har allerede deres anden 7"er på vej!

Pladen er ude på GUMMOPUNX RECORD.

BEYOND PINK - Pride and Prejudice 12"


Pladen kommer vildt fra start med nummeret Statements on Statements - en opsang til nogen modeskribenter, der spildte spalteplads på at rakke ned på bandets outfits, på deres foregåendes LPs cover...
Det er en temmelig hæftig start, da Statements on Statements helt sikkert er et af pladens stærkeste numre, der fråder af up-tempo energi og har et godt tungt og thrashet breakdown mod slutningen.

Nummeret følges op af det fantastiske Neanderthal Dreamin' (et sigende ønske om at være dummere og gladere), der opsummerer damernes lyd ret godt:
Hård 80er-skolet hardcore, med en forkærlighed for både hårdtpumpede og melodiøse breaks - krydret med en god snert svensk rå-punk attitude.
Der udover leverer de nogle gedinde guitarsoloer (dog i hardcore tempo/længde).

Pladen består nærmest kun af gode skæringer! 
Jeg synes dog, at det er værd at fremhæve især
Get in the Van - en aggressivt hårdtslående skæring om at være på farten med bandet, der meget godt demonstrerer deres live-energi ;
Thanx to all the Boys - et track der, med glimt i øjet, tar' lidt pis på kønsroller ved hardcore-/punk-scenen ;
Og ikke mindst Jag lever på Hoppet - pladens ulykkelige kærlighedsballade -selvfølgelig leveret en punket kant- som jeg virkelig faldt for, efter et par gennemlytninger af skiven.

Teksterne - der er skrevet råt og ligetil - leveres med en vred, vrængende vokal og virker altid meget sigende.
En god del kredser om nære problemer og indre dæmoner. 

Jeg fandt mange af teksterne indhold som meget genkendelige og havde nemt ved at indentificere mig med dem - hvilket er et STORT plus i min bog!

Alt i alt må jeg sige at Pride and Prejudice er en af de bedste erhvervelser jeg har gjort længe og den blir' hyppigt spillet - og jeg tror ikke jeg har hørt nogen LP igennem SÅ mange gange siden jeg købte ZERO BOYS' VICIOUS CIRCLE i efteråret...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar