mandag den 25. november 2013

ORPHANS-RELEASE. Part I

Puh... Det her begynder at være useriøst:
Ikke et indlæg i... Jeg aner ikke hvor lang tid. Ikke at jeg ikke skriver! Der er bare et eller andet der har taget ved mig. Så jeg fyrer endeløse smører af. Om ALT! Og intet... Nok overvejende intet...
Weekend-touren, på nas, med Commie Cowboys og Brudte Løfter var fantastisk - men lige nu arbejder jeg mig gennem mine Orphans-release-noter, sideløbende med det andet. Oven i hatten har jeg ligget syg 3 dage af sidste uge men nu burde der være ro på, ro til at skrive... Indtil da må I hygge jer med følgende.


26.oktober
Jeg stavrer ned ad Baldersgade, mod hvad der føles som dens ende, smyger mig op af den knapt en meter høje støbejerns trappe til glasdørsindgangen, gemt bag gitterjern og træder ind i selve BumZens stueetage, der som altid er indhyldet i hvad der minder om en bastant og noget mudret dagligstueatmosfære, præget af tungt træ og råt murværk, kalket i skjul.
Brat til venstre for døren står et spinkelt bord, linet op med de pastelfarvede Orphans 7” EPer og en bowle papirlodder samt prisoversigt over entré, plader og lotterisedler, kradset ned på printerpapir med spritmaker.
Bag boden modtages jeg af Orphans trommeslager Anna, iført monstrøst høj heksehat i let, transparent kunststof og skelletbemalet, sort kjole, hvorfra hun for forsøger at prakker mig lotterilodder på med løfter om at det bliver fantastisk!
Jeg nøjes gøre brug af tilbudet om at betale entré og EP samtidig mod afslag i prisen.

Jeg render ind i Orphans' guitaristen Katarina, iført en Chanel elegant, hudnær bluse-kjole, vidst nok lårkort – og nattesort; sort nylon slanger sig benene; katteøre puffer op fra et hårdbånd. Hun møder mig med en halvtræt men optimistisk mine. Dagens forberedelser har været præget af trættende arbejde og nu krydser hun bare fingre for at det hele afvikles smertefrit. Atmosfæren lover dog godt – ligesom line-up'et, der rummer Aarhus' finest. Ydermere har Orphans duoen kontakterne i orden og hånd om det okkulte. Intet kan gå galt i aften!

Lys flakker fra støbejernsstager i brysthøjde.
Under loftet flakser svævende kaskader af flagermus og leende græskaransigter. Overfor baren står en bod parallelparkeret, hvorfra der pushes blåsort heksebryg, under navnet Germpotion, fra en boblende glasbowle samt sirligt cellofan indpakkede slikposer og bland-selv-slik. Scenens bagvæg er delvist skjult bag et sølvlamel-gardin og to-tre steder rundt omkring hænger fire siders kareoke sedler klæbet op – alt fra Cooper til Danzig over Rihannah, TLC og Zero Boys florerer...
En eller anden blåøjet stemning omfavner mig. Det her er ikke bare fantastisk – det er MAGISK!
...formuleret rent journalistisk sterilt og klinisk objektivt, selvfølgelig.

FRIGHT EYE
De aarhusianske teenagere nikker taktfast ballet i gang.
Jeg har ikke set dem siden de spillede i en frodig plexiglas-biodome på Aarhus Havn. De sparkede røv. I aften leverer de en eminent start da de kommer drivende ind på en bølge af surfguitar med deres skrapt hi-pitched, garage-snotpunk der vidst har pendlet rundt i Californiens mest udknaldede rockbarer en gang i midt 60erne. Bassen er fnat-catchy flabet og de hyperaktive trommer giver bandet en rytmisk rygrad som tysk industristål. Psykadelisk-fed drømmedis skyller kortfattet ind over den stiksavssyngede-guitar mens vokalen artikuleres i stødkraftigt syngende sætninger, som bølger brusende brudt itu mod mudret kyst mens bassen knipser catchy hooks af sted og trommeregnen hagler blytungt ned over det hele.
Attituden rammer publikum i fjæset som en havvandsvåd karklud og ryster op i pulsen som et vinterkoldt saltvandsskud mens deres upolerede energi sætter euforien i varme vibrationer, som et smækkys gammastråling.
Fantastisk start!
Følg med i morgen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar