September er forlængst rådnet væk i efterårets tåger. Jeg er træt denne lørdag. Siden onsdag har jeg optimistisk forsøgt at gennemarbejde oplevelser fra min tur til Odense i tirsdags. Jeg har skrevet en side uden at nærme mig koncerten... New journalism...
Valget brager derudaf - men ligesom de rådnende valgplakat - virker det som gårdagens nyheder. Jeg har forøvrigt ikke tv - og har ikke hørt radio siden stormen hærgede Danmark.
Mens regnen pisker mod ruden, ka' jeg mærke mine ord blive skyllet væk. Jeg er træt af sproglig rytme, træt af sammenhængende ord, træt af kommaregler jeg aldrig lærte - og som blev ændret fire gange gennem min skolegang...
Træt af at skrive.
Jeg håber I vil nyde det jeg har sammenklampet indtil videre.
Der er mere der bør siges - men jeg har ikke gnisten til det i dag.
Valget brager derudaf - men ligesom de rådnende valgplakat - virker det som gårdagens nyheder. Jeg har forøvrigt ikke tv - og har ikke hørt radio siden stormen hærgede Danmark.
Mens regnen pisker mod ruden, ka' jeg mærke mine ord blive skyllet væk. Jeg er træt af sproglig rytme, træt af sammenhængende ord, træt af kommaregler jeg aldrig lærte - og som blev ændret fire gange gennem min skolegang...
Træt af at skrive.
Jeg håber I vil nyde det jeg har sammenklampet indtil videre.
Der er mere der bør siges - men jeg har ikke gnisten til det i dag.
For øvrigt falder deadline først en gang i december... 'Hvilken deadline?' spør' den opmærksomme læser. Jeg talte vidst over mig... Men det er vigtigt...
Og nu tilbage til september:
13. September
Fredag den 13. falder i midt-september
- og selv om mine hænder først skal lange øl over Ungerens bar en
gang i løbet af lørdagens nattegrå morgentimer trasker jeg
alligevel ind i gården lidt over syv.
Selvværdet føles som en flosset
silkepapirskant og her, mellem bands og aktivisters tekniske
justeringer af lys, lyd og
socialrelationer, føler jeg mig som et kejtet gespændst blandt
genkendelige ansigter strukket over tavse personligheder.
I Dödsmaskinens stumme mørke gnaver
jeg mig igennem et par sider af H.S. Thompsons HELL'S ANGELS mens jeg
venter på aktivistaftensmad.
Og kosmos slæber sine træge visere ud
i den danske nat mens aktivister og rastløse skikkelser driver ind i
Dödsmaskineriets tykke mørke for klæbende at hægte sig til dets
massive bardisk.
Aftenens DJs dumper LP-spækkede
mælkekasser bag pladespillerne og trækker papirrør og
flyvebladsbundter op af rygsække, fordeler flyvebladene i fem-seks
stakke over bardisken og på lokalets to bænke før de gir' sig til
at klæbe plakater op med kontortape.
Et par kvindeøjne sitrer af opstemt
harme, da de fanger en af flyvebladende:
Under tre massive bandlogoer, i bunden
af en løbeseddel ses en figur, på vel knapt sjettedel af flyerens
samlede størrelse, forestillende en barmfager, ulveskindssvøbt
kvindekrop på alle fire, bestialsk hylene mod fuldmånen.
...og en højlydt jammersang om sexisme
bryder luften omkring en feminist, der trods stærke holdninger
hakker spagt af nervøsitet over egen frembrusen, krydret med en
snert af jydsk indoktrineret ydmyghed.
En sær cocktail af meninger og
følelser svævende mellem vrede, angst, slagkraft og ydmyghed...
Hele situationen virker nærmest absurd
komisk – mest fordi jeg selv kun har bidt mærke i bandenavnene
over (og på omtrent samme størrelse som) den bestialsk idealiserede
dionysoskultskvinde.
Dette hæmmer dog ikke den feministiske
snerren...
Og det bliver ikke det sidste jeg hører
til kvindestemmen.
Aftenen skrider frem mens DJsene lader
Iggy Pop knitrer gennem vinylrillerne.
Bandsene tømmer afventende ølflasker
og tygger samtaler i sig, mens publikum driver ind, kondenserer,
køber øl.
Klokken er vel halv elleve før første
band går på.
Debuterende INDÆDT.
Standardiseret crust punk, støjdelirisk
af rystelserne fra deres D-beat påhængsmotor - tordendundrende
trommer, der plørret mudrer lydbilledet til...
Og hey!
Dér, mellem bassist og guitarists
energisk kropslige eksplosioner, står feministen fra baren. På
vokal! Hendes kropssprog virker så statisk, spagt og pacificeret at
man skulle tro hun var fanget i en kegle af koldsvedigt kondenseret
sceneangst.
Musikken buldrer som tanks bragende
gennem ørkensand mens vokalen kommer til at fremstå ekstremt løst
svævende og bliver leveret hakkende – som punkterede ørneskrig.
Hist og her fumler guitaristen rundt på
sit instruments greb mens han forsøger at fremtvinge skrammelsoloer
- den gamle K-Town lyd, du ved; våd Void kørt gennem en
konservesdåse. Men de brækker stakåndet sammen som dådyrben på
glatis.
Mellem numrene guides publikum gennem
sangenes temaer. Standardiseret harme, grimme punk anekdoter fra
provinsen. Ikke noget der river op i mig...
Publikum jubler imidlertid, hujende og
igen og igen, mellem numrene og giver mig en følelse af at jeg
overser noget vigtigt...
Jeg forstår bare ikke HVAD.
Energien i deres underliggende harme?
Det geniale i deres
knapt-så-slagkraftige Aus-Rotten attitude?
Charmen i deres fejltrin?
Alt i alt minder bandet mig mest om et
par cruster-jeans:
Slidte dogmer holdt sammen af
flosset tandtråd og lapper prydet af forudsigelige budskaber.
Og desværre noget ikke det der giver
mig det store kick...
Øltørsten melder sig efter endt show
og med en nyopknappet Høker Bajer i hånden driver jeg ud i gårdens
mørke hvor jeg slår en sludder af med venner samt bandmedlemmer fra
næste optræden – mens jeg forbander de sidste to gange jeg har
misset deres optrædener.
For en gangs skyld spiller de ikke
først.
De hedder LESION. Og de er K-Towns nye
bestialske treenighed!
- bestående af en guitarist, en
trommeslager og en vokalist. Og så for øvrigt ikke noget fucking
pis!
Deres set eksploderer udover
scenekanten i rabiesfrådende galskab – som en 200kg tung
helvedeshund der blodtørstigt, ondskabsfuldt og lynende adræt
fræser efter skrigende børnekød, gennem mudrede skove...
Guitaristen står krænget op af en væg
mens hans leverer kranieflækkende kædesavsskrammel, der fungerer
perfekt i deres buldrende helvedesbryg. Samtidig udspyr forsangeren,
fra forkrampet positur, et blodgurglende frontalangreb på sproglige
strukturer gennem en kaskade tartarussorte skrig der kraftigt
forvrænges af led gennem cementtykke delay-lag.
Hele lydbilledet gir' mig flashbacks
til inde-/udbrændte nattetimer i krumbøjet skrædderstilling foran
anlægget med Love Potion 7”erne på fuld smadder. Hardcore (hvis
det ord da slår til) med samme blodigt, kødlige ærlighed som en
nyflået minks dødskramper mod rå asfalt.
Hvis mine pseudo-litterære,
skod-journalistiske ordklamperier har nogen vægt inden for dansk
hardcore – så nærlæs følgende:
LESION er højest sandsynligt 2013s
bedste nye fucking outfit!
Og også aftenens bedste outfit,
bekræfter VILE INTENT da de lukker ballet med et par grindede
flyveskaller:
De rammer lokalet som døsige røgskyer
med en gang blastbeat frådende galskab fremdrevet af intens afsky
for hele lortet.
Hvilket lort?, spør' du. Det hele.
Alt.
De dyrker deres ligeligt opdelte
forkærligheder for smogfed sludge og skolemassakreret grindcore.
Mellem numrene skriges”lange”
instrument serenader af hvid støj – ellers brager de derudaf med
instrumentstrenge stemt til bristepunktet. Det hele sejler lidt –
mellem brutal blast-beat og sludget satanisme – mens trommeslageren
rastløst laver lynildsfebrilske fills, der knitrer under hele
støjfladen.
De er dog ikke så vilde som de
umiddelbart lyder – mere er fedladen støjmasse der hoster blod,
brænder dæk af og ellers lader deres støj ætse igennem luften som
kaskader af syreregnståger, krydret med døsige passager der
zombie-autonomt driver sig selv frem.
Siden ingen af de danske bands har
demoer ude, vælger jeg at drikke mine medbragte pladepenge op i
baren.
DJ'sene sørger heldigvis for at festen
brager videre!
De startede aftenen med 70er punk, drev
over til 80er hardcore, men nu er der gået heavy metal klassikere i
den
– lyden af guldølvåd
permanentkrøl, spandexstram denim og nittebslået læder.
Underholdningsværdien er højere ind
åbningsskriget på "Angel Of Death" mens de lad
pick-upperne knase igennem ballade drevne
klassikere fra Judas Priest og Alice
Cooper.
Med mundvigerne klæbet mod de nedre
øjenlåg i feststemte miner, gør de den sene barvagt det hele værd.
Og natten svinder ind, som en
skrumpelever, i de disede alkoholtåger...
16. september
Mandag.
Endnu en hverdag.
Endnu et symbolsk kalenderdøgn i
arbejdsløsheden evigheds-weekend;
Ensom, ineffektiv, uproduktiv og træg
og træt og bitter...
Isolations vanviddet lurer lige om
hjørnet!
- så tar' på Stengade; en papirlap
fra fredagen hylede om thrash metal og Maribo bajere – ingen
"kvindediskriminerende" promo-flyer ka' skræmme mig væk!
Min slentren fra Forum Metroen og tværs
gennem Frederiksberg, rammer opstrammende ansigtet:
Septemberkulden har kilet sig fast i
aftentimerne, råkoldt klar og regnvåd frisk med jordslåethed i
luften. Ikke som den bidske, vinterdanske tænderklaprende, knoæstene
krampekulde der, som taser-smæld mod testiklerne, sender alle folk
med intakte nervebaner i dødsangst stæsen fra punkt A til punkt
B...
Næh du! Efterårskulden er et smæld
af klarsyn over snuden, den ideelle kompagnon til billigbajere
og tobaksrøg. Så sæsonen fordrer
selvfølgelig at man kan selvfølgelig stadig ka' rende ind i
halvandet dusin fattigmands publikum foran Stengade, i gang med
opvarmning på hjemmekrøllede ligkistesøm om medbragte Kings øl i
sammentømrede tremandskliker, der ikke har synderligt travlt med at
kaste deres halvtomme dåseøl og tobaksskoder fra sig for at traske
fordi dørmændene og ind til barens øludvalg - eller ind i mørket
for den sags skyld...
Mørket.
Kulsort som en vinternat under røgen
Ausschwitzs buldrende Siemens ovne
Intet lys kan undslippe den massive
kvantitet af sort læder, der præger den middelstore (men tætte)
publikumsskare. Uniformering er genkendelig:
Slidte jeans, bankede læderjakker og
beskidte sneakers eller hårdføre bikerboots om fødderne.
I aften virker den imidlertid mere
standardiseret end jeg er vandt til - og, forresten, så er
gennemsnitshårlængden er omtrent en halv meter længere end til et
gennemsnitligt hardcore show.
BATTERY – aftenens første optrædende
– skiller sig ikke synderligt ud fra resten af forsamlingen:
I en sky af gulvmoppehår i metermål
kommer de bragende ind, på atomtunede, napalmdrevne surfboards fra
den solrige, smogvarme østkystby... Aarhus?!
De tonser af sted i galoperende galskab
mens forreste publikumsrækker headbanger taktfast til musikken i
nepotistisk fanatisme og nasser sympatibajere fra bandet.
Mellem den skamløse, drukhæse
promovering af deres EP (som jeg ikke får købt) leverer de højtempo
sange, der på intet tidspunkt spilder tiden med åndepauser -
konstant, hårdtslående fremdrift...
Udmærket thrash, der desværre bliver
lidt for fåking monotont i længden...
Tre-fire numre før settets afslutning
hiver en veninde mig med op til første salens rygerum – hvilket
egentlig passer mig fint.
Vi blir' siddende og pulser smøger
indtil næste band går på.
SCAVENGER BRATS
Jeg har glædet mig til at gense dem
siden de var en del af det fåking HJERNEDØDE lineup til Ungerens
5årsdag!
Tilbage til i aften:
De letter i en tordenbragende lysshow
der angriber publikums store pupiller som skrigende Blitzkrieg.
Energisk, ondskabsfuld thrash med
dagligdags tekster fra en verden hvor Satanisk Holocaust,
Atom-ragnarok og Østfronten er blandt de mest almindelige
dødsårsager...
En vild omgang der blir' for meget for
en bass streng, der flækker midt i settet.
Bassisten ænser det - overrasket mine
- før han smider bæstet fra sig og forsætter med at udspy sine
snerrende vokalstykker. Resten af bandet brager videre og mens de
kører over i et længere mellemspilssegment hamrer bassisten en
luftsolo af.
Fan'me den mest professionelle - og
underholdene - redning NOGEN kunne præstere!
Herefter følger en længere afbrydelse
med genopstrengning og rastløs guitar-klimpen, så jeg dalrer ovenpå
for at pulse tobak, men vælter nedenunder da Scavenger Brats går i
gang igen.
Der er ingen tid til undskyldninger og
de gør come back for fuld udblæsning - som en sibirisk snestorm -
med nummeret COLD FRONT.
Herfra kører settets sidste etape
fejlfrit før de slutter af med ELECTRIC DEATH i lyset fra en
epilepsifremkaldende lynbyge.
Hold da kæft en opvarmning for
aftenens amerikanske gæster:
SPEEDWOLF.
En flok fordrukne bikervrag med
whiskeytørre stemmer, vodkapulserende i blodbanerne og indvendig
nasalbelægning glaseret i års intens flirt med amfetamin. ("Yeah...
So the next song is about speed" griner den kogende forsanger
"the last was also about speed - American... This one is about
Mexican speed" bræger han med en stemmeføring der lidt lyder
som en glattere udgave af Tom Waits)
Energien buldrer af sted som en bande
chopped hogs over nattens hårde asfalt med deres rå udgave
af old school, hårdkogt og hårdtslående speed metal a'la Motörhead
og Zeke - bakket op af et tonstungt industribombardement.
Mellem numrene leverer forsangeren
smådumme kommentarer (”So... The song we just played was called
DENVER 6-6-6... This next one is called DENMARK! 6!6!6!” brølede
forsangeren – og hvad der lød som en eksakt kopi af foregående
sang rumlede af sted...) i et småflabet tonefald der på sin egen
charmerende måde svæver mellem hjerteblodsvarm sarkasme og
stålkølig kærlighed.
Under et break får guitaristen
øjenkontakt med den slingrende forsanger - og mellem deres
halvleende smil og sprutfunklende øjne ænser jeg et glimt af fælles
trip, så vildt og sælsomt at Denver-gutterne måtte rejse helt en
snot kold socialiststat i det sydlige Skandinavien, cruisende over
tysklandsgrænsen til lyden af Mercyful Fate og synet af
dobbelt-regnbuer, for at finde det...
Bandet afslutter kontant showet, efter
at ha' arbejdet sig igennem deres set-liste (der vidst mere eller
mindre stemte overens med deres LPs nummerliste) for at fortsætte
branderten backstage.
Jeg vælger at gi' pokker i min kontos
balance og køber RIDE WITH DEATH LPen sammen med en håndfuld merch
– og crasher hos en veninde på Nørrebro.
Jeg bliver vækket til lyden af
Speedwolf og indser hvor nødvendigt pladekøbet havde været!
Pladen ligger på niveau med deres live
præstation – og visa-versa.
”Have you ever heard about feminism?” - indledelsen til en femistisk smædesang på Speedwolf-plakater i Ungeren...
19. september.
Det er en råkold septemberaften.
Snottet flyder tykt mellem de smøggløderne og det lunkne øl.
Alle jeg taler med virker syge - og jeg
skal være Deres snottede ølpusher til klokken 5!
Og det er torsdag.
Jeg er tilbage i Dödsmaskinen, igen,
og la' mine fingre krølle folien af en pakke blå L&M, for så
at flå en hvæsende dåseøl åben og fortæller mig selv –
lighterflammen en cigaretslængde fra overlæben – at ondt må
fordriver med ondt!
...før jeg snothostende slubrer
tjærekrads røg ned i mine astmarådne lunger. Hvorfor var det jeg
var her?
København er gæstet af en flok
amerikanere – og det virker lovende!
Første optræden fik mig til at glide
ud af en tangent og dybt ind i de lommefilosofiske tågers dybe,
koldklamrende klo med... whatever... Det var i hvert fald under Get
In The Pit Fest – to uger
siden?
Tiden er ude af
sync med min hverdag...
Men her er de igen – K-Town
veteran-projektet THE WAR GOES ON.
Og for Helvede, de er i topform i
aften!
Tempoet er braget i vejret, lyden er
riverjernsrå og næsten ubehøvlet grovkornet som havde de glemt alt
om alder og slitage efter tusinde nætters druk i passive røgskyer.
Som tændrørsgnister i et lokale fyldt
af adspredte benzindampe får de liv i publikum og får tæsket
immunforsvaret og kampgejsten op hos de forkølelsessløje skikkelser
i den efterårsgroggy nat.
Bassen har fået en mere dominerende –
og pisse catchy – plads i lydbilledet end normalt mens Ronni
tvinger sine pinte strofer ud, så snerrende som de kolglasserede
stemmebånd lader ham – og for en gangs skyld virker 2.
guitaristen, Lasse, berettiget overgearet snarere end en overdoseret
ritalin-patient der overenergisk forsøger at holde fokus under et 20
minutters set...
Nogen har vidst fodret bandet med et
gedint skud ”hjertemedicin”!
Mia Wallace-effekten...
Utroligt at de søbede rundt i
alderstrykkende livslede suppedas for under to uger siden.
I baren, efter TWGO møder jeg Commie
Cowboys's Kasper, hængende i den ende af baren, fjernest indgangen.
Han er ikke alene det første raske menneske jeg taler med i aften –
han lover også gode nyheder fra studiet (hvor Commie Cowboys har
arbejdet de sidste par dage)
Dalle, kommer drivende en snart
herefter. De blir' hængende i baren indtil næste band går på.
HELLSHOCK
De flår lortet fra hinanden, som et
rovdyr der frådende har hamret begge kæber sammen om ryggen på et
hjortekid eksploderende i en blodsky. Det her er døds tung
massemorder thrash, koldere end septembernatten hærgende udenfor,
med en forsanger der spyr kogende giftig asfalt i mikrofonen –
stående foran scenen, en armslængde fra det nærmeste publikum
(hvis blodtørsten pludselig farede op i ham...).
Bandet brager derudaf som tunede
Harleyer, snerende af cruster dialekt med guitarer der skriger som et
tonstungt motorcykelskellet der grinder over asfalt på
kollisionskurs mod rabatten...
Jeg mærker en hånd på min skulder og
et sted dybt under musikken ka' jeg mærke CC Kasper bræge
invitationen ”VI tar' på Nørrehus!” med tykt esbjergensk
dialekt, før han og Dalle forlader lokalet med de med indebrændt
sure miner. Fan'galme ikke deres kop te!
Hellshock fortsætter imidlertid deres
benzinbombe-bombardement krydret med melodiøse mellemspil på
bensav, der driver blodsmudsigt beskidt af D-beat.
De forlader scenen under stadig statisk
skrigende hvid støj fra instrumenterne og sultne klapsalver fra et
hujende publikum – for at vende tilbage med et bragende
ekstranummer eksploderende i en granatsplintsfygende regn af død og
livslede (der lidt mindede mig om et Slayer-cover, jeg har glemt
navnet på).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar