Tilbage
til virkeligheden... Eller til hvad der i hvertfald VIRKELIG betyder noget:
Den 26.oktober!
Den 26.oktober!
...og til
næste band der overraskende nok er aftenens hovednavn.
ORPHANS
Åh,
Orphans! Københavns blonde tusmørke hekse, der ville trælbinde
hele landet det øjeblik de fik air-play!
Trods
min tidligere kværuleren over deres outfits går det op for mig, at
det fungerer pisse godt på scenen:
Heksen
og den sorte kat! Selvfølgelig var den detalje et gennemtænkt match
til aftenens dekorative tema....
De
lægger ud med en af deres stærkeste ørehængere – SUMMERBRAT –
der i aften leveres i en lidt mere rå og uptempo udgave, hvilket kun
gør gode ting for sangen.På vokalfronten virker de generelt lidt
hæst uslebne hvilket kant af grrrl-attitude mens begge piger, som
altid, leverer et musikalsk tight show.
Et
sted, tre-fire sange inde i deres set-liste, tændes der for en
røgmaskine – for første, sidste og eneste gang i aften - der
spytter et cementtykt røgslør ud i lokalet og alt reduceres til grå
silhouetter i et minuts tid før en hurtig gennemluftning af lokalet
gør sigtbarheden nogenlunde igen.
Under
showet møver publikum mig længere og længere bagud til jeg står
ved den pulserende dør hvorfra publikum siver til og tætner i en
tykt grødet menneskemasse.
Orphans
introducerer, og giver sig i kast med, en ny sang, en lidt træg men
nærmest hypersensitivt øm surfballade der siver under huden som et
skarpt knivblad. På den måde skiller den sig ikke så meget ud fra
deres andre, langsommere sange:
Meget
ømt følt og sukkerchok sødt-hjertesmeltende surf/garage-grrrl, der
får Chris Isaak til at minde om en brovtende neanderthaler.
Samtidig
skal det ikke være en hemmelighed jeg stadig har svært ved at
forstå ideen med ”rolig live musik” - det skyldes nok den samme
genetiske fejlprogrammering der gør mig dårlig til smalltalk.
Men
øhm... Tilbage til Orphans! De langsommere sange, ja...
Vældigt
søde, ekstremt ærligt leveret og meget skønne. Men også en kende
trægt døsige i det til et live show – og det virker som om de har
spillet en længere parade af dem op mod showets slutning.
Heldigvis
afsluttets settet med det super catchy, uptempo nummer GHOST, der
virker fantastisk – hvis slutningen kollapser i en sky af skinger
instrumentalt skrigende larm (der minder mig om breaket i Dead
Kennedys ”Chemical Warfare”).
Heftig
slutning!
Jeg
pulser tobak under himmelmørket på fortorvet foran BumZen da en af
værtinderne kommer ud og erklærer at der på nuværende tidspunkt
er 86 betalende gæster. Der føltes allerede trangt under Orphans –
og folk kommer stadig dryssende, enkeltvis og i småflokke på
to-fire personer.
Jeg
tygger på min smøg mens jeg undrer: ”hvordan der bliver plads til
publikum under næste band?”
HAPPY
HOOKERS FOR JESUS
Hvad
der føles som en uendeligt lang lydprøve glider over i bandets
første nummer. Tror jeg.... Det hele flyder ud i et ustruktureret
miskmask – som udtværet Nirvana - under guitaristens
mavepuster-prustende, strukturløst småsnerrende vokal.
Da
støjmassen dør ud griber STAY AWAYs taktfaste bass-tampen fast. Jeg
kan nu, med sikkerhed sige at bandet spiller. For alvor.
Sangens
mumlende vokal forsvinder et sted på sin omtrent 5 cm lange rejse
mellem bassistens strubehovede og vokal; hans læber er klinet til
mikrofonen.
Det
er umuligt for mig at overse den slag detaljer hvorfra jeg står –
klinet op af bandet med en kødmur af publikum bag mig.
Lyden
krænges så grimt forvredent ud at den slår knuder på sig selv som
en hypermobil salamander på et syretrip før den rammer publikum i form af grunge fra teenageangstens mørke kroge.
Bassisten
opgiver kontakten med verden når han ikke synger og nøjes med at
fordyber sig i sig selv og sit instrument med ryggen til publikum,
stavrende små fuld og overenergisk rundt. Attituden virker
småarrogant, glubsk (især da hans mumlende vers mere og mere
apatisk bliver blævret ud og han sluger mikrofonen i arrigt håb på
at tvinge lyd gennem den, under øjne kollapsende i døsighed)
nærmest hævet over os, over verden... Han er måske blandt de få
der har hørt Universets Sang?
Guitaristen
er mere aktivt udadvendt under showet. Minder mig om en stereotyp
teenage-grunger – i udseendet.
Hans
arrige vokal rammer i eksplosivt hæse trykbølger – som et boldtræ
i brystet der flår dig af din kværn og slynger dig bagud til en
denim-, hud- og kødflænsende opbremsning på ryggen fra 110 km/t.
De
lider en kende under lyden men leverer et gedint kaotisk nyrehug før
de
afslutter
deres set med deres ”hitsang” STAB YOU i et tempo- og lydmæssigt
infernalsk støjkaos – til stor begejstring under storsmilende
ansigter.
Fortstættes
Ingen kommentarer:
Send en kommentar